Jouw bedrijfspagina als magazine

23 juli 2019

Als internetbureau bedenken we we voor verschillende organisaties en bedrijven de strategie voor hun professionele LinkedIn pagina. Deze bedrijfspagina’s dienen de betreffende bedrijven te helpen om zichtbaar te zijn bij potentiële klanten en zo business te genereren.

Op de bonnefooi

Veel bedrijven doen ‘LinkedIn er een beetje bij’. Dat kan, maar wanneer je er écht business uit wilt genereren is het slim om het wat gestructureerder aan te pakken. Op impulsen iets plaatsen is niet de manier waarop je jouw potentiële klanten gaat aanspreken en waardoor ze je willen volgen.

Waarom zou iemand jouw pagina volgen?

Om te starten dien je jezelf af te vragen waarom iemand jouw bedrijfspagina zou willen volgen. Ga eens na: welke pagina’s volg jij en waarom volg je die? Doorgaans volg je pagina’s en content omdat deze je aanspreken. Maak eens een lijstje van bedrijven die je volgt en waarom je deze volgt, dit schept veel helderheid in de strategie achter een bedrijfspagina.

De content die je plaatst op jouw bedrijfspagina dient waarde-toevoegend te zijn. Wat is de meerwaarde van de dienstverlening van jouw organisatie en hoe kun je elementen van deze dienstverlening al ‘weggeven’ op LinkedIn?

Heb je bijvoorbeeld een autogarage-bedrijf? Dan kun je tips delen op LinkedIn waarmee mensen kleine issues aan hun auto zelf kunnen verhelpen. Of geef je heel specifiek tips aan de zakelijke markt. Hierdoor hebben mensen een reden je te volgen en bouw je naamsbekendheid op. Ben je een juridisch dienstverlener? Gebruik je LinkedIn pagina om zo nu en dan een klein college te geven aan jouw zakelijke doelgroep. Dit kan in allerlei vormen: van inhoudelijk (kort) artikel, een visual (plaatje) of video.

Ben niet bang een deel van je dienstverlening ‘gratis’ weg te geven. Wanneer mensen écht aan de slag willen, hebben ze een professional (als jou) nodig.

Bedenk rubrieken

De beste manier om gestructureerd aan de slag te gaan met het maken van interessante en volgbare content voor LinkedIn, is te gaan werken met rubrieken waarin je jouw content indeelt. Hierbij kun je onderscheid maken in commerciële rubrieken (denk aan een rubriek waarin je wekelijks een aanbieding doet of een dienst uitlicht) en inhoudelijke rubrieken (het weggeven van een tip, een interessant feit uitlichten, een inspirerende quote etc.). Op die manier wordt je pagina geen veredelde reclamefolder maar wissel je bedrijfspromotie af met inhoudelijke en interessante content.

Schrijf deze rubrieken op en maak maandelijks een planning binnen de verschillende rubrieken. Bepaal welke rubriek je op welke dag van de maand wilt uitlichten en bouw op die manier een goede contentplanning op. Dit is exact zoals magazines werken, elke uitgave bestaan er vaste rubrieken waarbinnen content wordt geproduceerd. Het creëert houvast voor jou als bedrijf en herkenbaarheid bij je doelgroep.

Maak die Scrollstopper: wissel vormen van content af

De verschillende rubrieken kun je afwisselen in verschillende vormen van content. Zo lenen sommige rubrieken zich goed voor een inhoudelijk artikel en andere rubrieken passen beter in een afbeelding of infographic. Wanneer je als rubriek bijvoorbeeld hebt bedacht om wekelijks een tip op jouw vakgebied te presenteren, kun je dit heel goed in een visual (plaatje) gieten binnen jouw bedrijfsuitstraling. Deze visuele content spreekt aan, is herkenbaar en ademt jouw huisstijl en identiteit.

Wissel verschillende vormen van content af om op die manier een zo interessant mogelijke en afwisselende pagina op te bouwen. Probeer je bij elk stuk af te vragen of het een ‘scrollstopper’ is. Dat wil zeggen dat het bericht goed genoeg is om iemand even ‘stil te laten staan’ en te laten stoppen met scrollen om jouw bericht te bekijken.

Aan de slag!

Wil je meer uit je bedrijfspagina halen? Met de bovenstaande tips maak je een goede start.

Samenvattend:

  1. Bedenk wat de kracht is van jouw organisatie en hoe je een deel van je dienstverlening online al weg zou kunnen geven. Waarom moeten mensen jou volgen? Wat halen ze uit jouw pagina?
  2. Bedenk rubrieken voor jouw content en maak hier een contentplanning bij. Zo weet je welke rubrieken je wanneer wilt gaan plaatsen. De rubrieken geven je houvast om inhoud te bedenken.
  3. Wissel verschillende vormen van content af. Maak gebruik van foto’s, visuals, blogs en videomateriaal. Maak ze zo aantrekkelijk mogelijk en zorg dat er een lijn is in de uitstraling van berichten.

Run je pagina dus als een magazine met vaste rubrieken, een contentplanning en vraag je af: waarom zou iemand dit magazine willen lezen?

Tot slot

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om jouw bedrijfspagina aantrekkelijker te maken en er business uit te genereren. Denk aan adverteren, hiermee kun je jouw pagina een boost geven en meer relevante volgers krijgen en bereiken. In combinatie met een goede contentstrategie zorg je zo voor constante zichtbaarheid bij relevante partijen en personen.

Start die goede dag.