F*ck functionaliteit. Begin bij de doelstelling

23 juli 2019

“We willen een plek waar mensen kunnen reageren”, “we willen dat je door alle foto’s kan sliden”, “we willen een mogelijkheid om te kunnen chatten”. Veel gesprekken met potentiële klanten gaan over functionaliteit. Een goed internetbureau zou in eerste instantie moeten zeggen: “F*ck functionaliteit, wat wil je bereiken?”

Doelstelling is key

Natuurlijk is het leuk om te denken over vorm, over functionaliteiten en allerlei andere ‘tastbare’ dingen in je website. Toch begint de weg naar een succesvolle en waardevolle website ergens anders: de doelstelling. Wanneer je start met een webtraject is het belangrijk te bedenken wát je website moet bereiken. Om dat te bepalen ga je eerst bekijken wat jouw organisatiedoelstellingen zijn.

Een website dient bij te dragen aan het bereiken van jouw organisatiedoelstellingen

Jouw organisatie heeft doelen. Onder andere interne doelen. Je wil bijvoorbeeld omzet behalen binnen een bepaalde periode of awareness creëren rondom een bepaald onderwerp. De vraag is hoe je die doelstelling gaat behalen. Een website kan bijdragen aan het behalen van jouw organisatiedoelstellingen. Zo creëert deze direct waarde voor je organisatie. Wanneer bijvoorbeeld een van je doelen is om een bepaald bedrag aan omzet te behalen, kan je website bijdragen aan het vinden van nieuwe klanten en daarmee omzet. Denk dus na over wat jouw organisatiedoelstellingen zijn en hoe deze zich doorvertalen naar jouw marketing en saleskanalen zoals bijvoorbeeld je website.

Functionaliteit draagt bij aan de websitedoelstelling

Functionaliteit kun je eigenlijk zien als de laatste stap. Wanneer je helder hebt wat jouw organisatiedoelstelling is en deze hebt vertaalt naar concrete doelen voor je website, heb je functionaliteit nodig om dit te verwezenlijken. Wanneer je website doelstelling bijvoorbeeld is om omzet te genereren dan dien je op je site een offerte-aanvraagformulier te hebben (functionaliteit). Wanneer je website doelstelling is om naamsbekendheid te genereren, dan heb je een functionaliteit (en vorm) nodig die hieraan bijdraagt.

Functionaliteit is dus eigenlijk de derde stap binnen het proces:

Organisatiedoelstelling > Websitedoelstelling > Uitwerking (in functionaliteit en vorm)

F*ck functionaliteit? Natuurlijk niet.

Natuurlijk vormt functionaliteit een belangrijk onderdeel van je website. Immers, zonder functionaliteit is er niets mogelijk. Het is echter wel goed te weten wanneer het van belang is over functionaliteit na te denken. Wanneer je een succesvolle website wilt is het verstandig eerst een aantal stappen terug te zetten. Denk na: wat wil mijn organisatie, hoe kan de website hieraan bijdragen en wat (functionaliteit) moet er dan op de website (of andere productie) mogelijk zijn?

Start die goede dag.