Een online strategie, ingewikkeld en hoogdravend? Juist niet!

17 december 2020

strategie

Stel: je gaat je huis renoveren. Je wilt meer woongenot, een beter energielabel en die badkamer is niet meer van deze tijd. Grote kans dat je goed nadenkt over wat je wilt, hoe je dat wilt bereiken en welk budget je wilt besteden. Je laat niet de eerste de beste aannemer binnen om vervolgens te zeggen: ‘begin maar gewoon, we kijken gaandeweg wel waar het schip strandt’. Om vervolgens verbaasd te zijn dat het niet is geworden wat je voor ogen had. Toch?

Het (uit)bouwen van je bedrijf en je merk lijkt meer dan je denkt op de renovatie van je huis. Je weet best dat het nodig is, omdat je nieuwe klanten wilt aantrekken of je juist als expert in de markt wilt profileren (we noemen zomaar twee mogelijke doelen). En je weet ook dat je verschillende kanalen hebt die je wilt gebruiken. Je website, je social mediakanalen en de nieuwsbrief die je al jaren onregelmatig verstuurd. Daar moet ook wat mee. Helemaal goed! Mooi dat je die denkstap al hebt gezet. Want daar kun je zeker wat mee.

Afvinken?

Maar voordat je heel enthousiast wat blogs gaat schrijven en een fotootje op LinkedIn plaatst, kun je beter eerst een stap terug te doen. Denk eerst eens goed na over de juiste strategie. Dat klinkt misschien minder leuk dan meteen een bericht plaatsen (want dat geeft een goed gevoel: zo dat is ook weer afgevinkt), maar het is een cruciale stap in het succesvol gebruiken van je social media. Net zo cruciaal als dat je voor het renoveren nadenkt over wat je wilt en hoe je dat gaat bereiken en wat het mag kosten.

Strategie is jouw bouwtekening

Een strategie helpt je bij het bepalen van de koers én het vasthouden, meten en bijstellen van de doelstellingen. Op die manier ga je uiteindelijk veel doelgerichter, efficiënter en meetbaarder aan de slag. En nee… een strategie hoeft geen dik boekwerk te zijn vol ingewikkelde zinnen en hoogdravende termen. Juist niet als je het ons vraagt. Het is een praktisch document. Zeg maar de tekening voor de bouwvakker. Zodat hij precies weet waar hij de sleuven voor de elektriciteit aan moet brengen en waar de isolatieverbeteringen moeten plaatsvinden.

Wat staat er in zo’n strategisch plan?

Hoe verder…?

En met het uitstippelen van jouw strategie ben je er natuurlijk niet. Dan begint het pas! Je kunt een contentplan gaan maken,, content produceren en plaatsen. Je weet precies wat de doelen van ieder platform en medium zijn en hoe ze ingericht moeten worden.

Het mooie is dat je nu weet waar je mee bezig bent, waar het toe bij moet dragen en hoe je dat kunt bereiken. Je hebt een solide plan en schiet niet meer het hagel. Dat draagt gegarandeerd bij aan jouw bedrijfsdoelen! De praktische uitwerking van de strategie heeft natuurlijk ook best nog wat voeten in aarde. Daarom delen we in het volgende artikel (dat we volgens onze eigen planning in januari plaatsen) tips en tricks. Want zonder de praktische uitvoering kun je dat strategiedocument net zo goed meteen in een la begraven.

Start die goede dag.