Een klik, zwaktes, sterktes en inzichten: vijf jaar Goodday

02 juli 2020

Die eerste Goodday! Vijf jaar geleden alweer. En zoals zoveel bedrijven zijn begonnen, waren er eerst ideeën, ambities, dromen, wensen, een diepgeworteld gevoel van ondernemer willen zijn. En er was een klik. Tussen twee studenten, Lesley en Joery. We kunnen vertellen over dat ene moment dat we allebei wisten dat we samen een bedrijf op zouden starten. Maar dat zou een leugen zijn. Want er was niet één moment voor ons allebei. Het was een aaneenschakeling van kleine momenten die resulteerden in een KvK-inschrijving. Goodday was daar!

Dat het ondernemerschap ons paste als een oude jas, was al snel duidelijk. Wat we toen nog niet wisten, is dat we nu -vijf jaar later- een heel andere dienstverlening hebben. Waarbij we de kennis en expertise van toen veel verder hebben uitgebreid. En hebben toegewerkt naar een nieuwe, betere dienstverlening. En wat voor veel ondernemers geldt, gaat ook voor ons op. Die nieuwe dienstverlening kwam voort uit onze eigen ambitie om bedrijven nog beter te willen helpen.

Onze beperking

Wij waren webbouwers. We maakten prachtige online visitekaartjes in de vorm van websites. Visueel aantrekkelijk, passend bij het bedrijf, technisch meer dan in orde. We verleenden prima service en onderhoud, omdat we dat graag doen, we kunnen het simpelweg niet laten. De zaken gingen goed, als partners vonden we een goede werkverdeling en we leerden van elkaars sterktes (en zwaktes ook trouwens). En toch, toch knaagde er wat. We liepen tegen onze eigen opgeworpen beperking aan. Om onze klanten écht te helpen, moesten we verder kijken dan het ontwerpen en bouwen.

Want waar heb je zo’n site nu eigenlijk echt voor nodig? Wat is het doel wat je wilt behalen met je website? Waar moet het aan bijdragen: meer leads? Meer kennisdeling? Meer daadwerkelijke afspraken, meer verkoop? Elke organisatie heeft zo zijn eigen doelstellingen. En wij helpen die doelstellingen boven tafel te krijgen. Om ze vervolgens te vertalen in een online mix van zaken die bijdragen aan het doel. Om zo tot een online aanvalsplan te komen.

Van stoelverkoop naar perfect terras

Klinkt dat vaag? Kunnen we ons iets bij voorstellen. Of we dan een voorbeeld hebben? Zeker! Een klant van ons verkoopt terrasmeubilair aan de horeca en wilde dat laten zien op zijn website. Tijdens onze gesprekken bleek dat hij zoveel meer deed dan tafels, stoelen en mega-parasollen verkopen. Hij geeft advies aan de horecabazen, optimaliseert terrasplannen, denkt praktisch en strategisch met ze mee. Voor hem vanzelfsprekend: want service bieden is toch heel normaal? Voor ons was het vervolgens vanzelfsprekend om zijn website heel anders aan te pakken. Want deze man verkoopt weliswaar terrasspullen, maar eigenlijk verkoopt hij omzet-verhoging voor horeca-ondernemers. En die invalshoek werkten we verder uit, zodat zijn website bijdraagt aan het doel dat hij heeft, maar zelf nog niet had geformuleerd. In het geval van deze ondernemer bedachten we tools om zijn klanten de mogelijkheid te geven om zelf online hun optimale terras in te richten. En we bedachten een tool met een ‘terras-succes-meter’, waar de klanten zelf de verbeterpunten kunnen achterhalen.

Waar we vijf jaar geleden netjes een mooie site hadden gemaakt voor terrasmeubilair, denken we nu dus veel verder dan dat. Omdat het voor ons niet meer dan logisch is én omdat we willen dat de investering van een collega-ondernemer (in bijvoorbeeld een website) gewoon rendeert!

Op naar de volgende vijf jaar!

Start die goede dag.